Leskisten- & Materialenuitleen

Leskisten- & Materialenuitleen

Leskist Bodem

Een gezonde bodem van levensbelang:

Inzicht en een juiste houding krijgen door middel van kennis van de samenstelling(zand, klei, leem), de geschiedenis (inpolderen), het leven in en op(beestjes en planten), het gebruik en misbruik van bodem.

Bovenbouw en onderbouw (aangepaste versie). Voor bovenbouw ganzenbordspel en voor onderbouw een memoryspel

de Kabouterkist
Leskist voor groep 1, 2 en 3

Met de kabouterkist kunt u zelf een route op het schoolplein of rond de school uitzetten. In de leskist vindt u ook extra materialen zoals loepjes, spiegeltjes en diverse zoekkaarten

Leskist Het weer
Leskist voor groep 5 en 6

Met behulp van deze leskist leren de kinderen allerlei weerinstrumenten te hanteren en de werking ervan te begrijpen.

Leerlingen kunnen gedurende een periode het weer volgen door zelf metingen; hoeveelheid neerslag, windsnelheid, windrichting, temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk. Daarnaast wordt informatie gegeven over verschillende meteorologische onderwerpen.

Jop vindt een veer’
Leskist voor groep 1, 2 en 3.

De leskist ‘Jop vindt een veer’ gaat over vogels in de eigen omgeving. Dit thema wordt geïntroduceerd aan de hand van een verhaal over Jop die in de tuin van de buurvrouw een veertje vindt. In de leskist zijn allerlei materialen te vinden; zoals een echt vogelnestje met eieren, 4 zandstempels om pootafdrukken te maken, een memoriespel met grote platen en een grote dobbelsteen, een voederhuisje, drie boeken, vogelknuffels, 11 vogel doe-kaarten, 6 werkbladen, vogelgeluiden CD en nog veel meer.

‘Professor van Wiegen ziet ze vliegen’
Leskist voor groep 4, 5 en 6.

De leskist ‘Professor van Wiegen ziet ze vliegen’ behandelt het thema ‘vogels’ en is de opvolger van ‘Jop vindt een veer’.De leerlingen krijgen van Professor van Wiegen een brief met daarin de vraag of de leerlingen hem willen helpen bij het afronden van zijn vogelonderzoek. Binnenkort moeten de resultaten zelfs gepresenteerd worden in een boek. Professor van Wiegen klimt voor zijn onderzoek vaak in bomen om de vogels te observeren en te fotograferen. Ook deze week zat hij hoog in een boom om een vlaamse gaai goed te kunnen bekijken. Wat er precies gebeurde weet hij niet meer. Van Wiegen werd wakker in zijn bed met zijn hoofd in het verband. De wereld om hem heen draaide. Hij zag ze duidelijk vliegen!

Van de dokter mag hij voorlopig niet meer werken aan zijn onderzoek. Hij heeft een hersenschudding en last van geheugenverlies. Aan de leerlingen stuurt hij een kist met daarin o.a. een échte opgezette vogel, verrekijkers, vergrootglazen, boeken en misschien wel het allerbelangrijkste; een geheimzinnig aantekeningenboekje, vol met schetsjes en krabbels over de ontdekkingen die hij reeds deed. Kunnen de leerlingen de geheimzinnigheden, die nog rondom de vogels bestaan, oplossen? De leerlingen verwerken hun bevindingen tot een mooi vogelboek.

Bijengeheimen’
Leskist voor groep 1 t/m 4

Een boeiende leskist, over het leven van de bij. De kist bevat een breed scala aan materialen, zoals fraai geïllustreerde verhaalplaten, onderzoeksmateriaal, tien kleurige buitenpad-bordjes, boeken, map vol liedjes, versjes en kleurplaten… en nog veel meer. Door het verhaal ‘Bijengeheimen’ belanden de leerlingen op een speelse manier in de bijenwereld. Het verhaal vertelt de belevenissen van Jort die op de zolder van zijn Opa een geheim bijenkistje vindt. Aan de hand van de spullen die daar inzitten, leren de kinderen de wereld van de bij kennen. Met behulp van het buitenpad en de bijbehorende activiteiten kunnen zij zich verder verplaatsen in een honingbij.

Kluts’
Leskist voor groep 5 en 6

Kluts is een aansprekende leskist, met het thema ‘biotopen.’ Aan de hand van acht dieren worden op een toegankelijke manier evenzoveel biotopen geïntroduceerd aan de kinderen. Op een zekere dag staan in de klas acht verschillende dieren uit acht verschillende landschappen. Aan elk dier hangt een kaartje met de tekst ‘ik ben de kluts kwijt’. Uit de introductiebrief blijkt dat de dieren op school zijn afgeleverd en dat ze helemaal in de war zijn. Ze weten niet waar ze wonen, wie hun buren zijn, voor wie ze op moeten passen, wat ze graag lusten, hoe ze hun nestje moeten bouwen enzovoorts. Kunnen de leerlingen de dieren helpen om de ‘kluts’ weer terug te vinden?De kinderen hebben het landschap waar vos woont nagebouwd. Ze schreven vos een brief over wat hij graag lust. En ze zochten uit hoe vos een vrouwtje kon versieren. Maar hij weet nog niet hoe zijn nest er uit ziet. De leerlingen willen hem graag helpen.

Andere groepjes zijn bezig met andere dieren. Duif voelt zich al weer helemaal thuis bij de snackbar in het winkelcentrum. De bosuil weet weer dat hij ’s nachts op jacht gaat. Bij de maquette staat een cd-speler waaruit het geluid van de uil klinkt.

Waterkist
Leskist voor groep 7 en 8

In groepjes gaan de leerlingen onderzoeken hoe de kwaliteit van het water is. Dit aan de hand van 11 opdrachten: inspectie van de omgeving, stroming, licht, temperatuur, samenstelling waterbodem, zichtbare verontreinigingen, aanwezige waterplanten en waterdiertjes.